Etiquetes

dijous, 18 d’agost de 2011

Llegir en diagonal

A vegades, un llibre em causa tal addicció que no puc restar tranquil.la fins que no l'acabo. És el cas de Els ulls grocs del Cocodrils i El Vals lent de les tortugues.

L'argument i els seus grans tocs hilarants , sobretot en la segona part, i que presenta uns personatges complexos i profunds tan reals com la vida mateixa, psicològicament parlant, al llarg de tot el llibre. Ja de per si, són bones raons per llegir les dues obres de Katherine Pancol.

Està ambientat en ple segle XXI, en la era de la consciència 2.0 i també aquesta pot ser la millor qualitat del llibre, que te'l creus, que hi vius, que el lector es sent representat en la societat consumista i capitalista que presenta, bàsicament perquè és la nostra, i és horrorós, però personatges com l'Hortense, la germana de la protagonista existeixen i són exalçats en la nostra cultura de molo-més-perquè-tinc-i-sóc-més. En aquest llibre, per mi, massa moralitzador, es destaca el paper de l' antiheroi de la protagonista, un ratolí de biblioteca sense amics, que sempre li prenen e inclòs comparteix, i al final no acapara cap bri de formatge.

I el que més em va molestar del llibre, és que els rics cobdiciosos i envejats eren dolents i tenien finals desgraciats, i la protagonista santa dels llibre, que ho dóna tot per als demés i no sap dir mai que no, acaba feliç com un gínjol. Quan tots sabem que la realitat supera la ficció. Està ple de sants als albergs dels sense sostre, i al món sobren rics satisfets.

El que sí trobo altament de bon gust literari és la personificació de les tortugues i els cocodrils i la lògica animal que els descriu. I m'impressiona la superficialitat amb la que ens fa analogia amb el segle XII, quan jo crec que les coses eren bastant distants d'ara, tot i així, convida prou a la reflexió.

Nogensmenys, l'he llegit en diagonal, doncs frisava per el final idíl·lic que intuïa, m'he empassat d'un nyam les descripcions o escenes avorrides i m'he recreat al final on tot acaba bé, i he anat a fer nones amb la moral judeocristiana als núvols.

He dormit bé, i em compraré el tercer, per descansar millor.